Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Gesignaleerd

Premium
https://static-content.springer.com/image/art%3A10.1007%2Fs41480-017-0036-x/MediaObjects/41480_2017_36_Fig1_HTML.jpg

Het ACT4kids-model

In het werkboek Acceptance and Commitment Therapy bij kinderen en jongeren worden de principes van ACT vertaald naar een therapiemodel voor kinderen en jongeren (8-18 jaar oud). Dit zogeheten ACT4kids-model is bruikbaar in uiteenlopende begeleidingssituaties binnen de ggz, het onderwijs, de opvoeding en coaching. Doel van ACT is dat kinderen of volwassenen psychologisch (meer) flexibel worden. Om dit te bereiken, richt ACT zich op zes kernprocessen: waarden, toegewijde actie, contact met het huidige moment, het observerende zelf, acceptatie en defusie. Binnen het ACT4kids- model zijn deze processen vertaald in de metaforen Hart (waarden), Uil (wat je weet, voelt, denkt en vindt), Kat (toegewijde actie). De Olifant staat voor acceptatie (olifantenhuid) en defusie (het wegblazen van gevoelens en gedachten met zijn slurf ). De Boom en de Olifant maken het voor het kind mogelijk contact te maken met het huidige moment en het Zelf (observerende zelf ), om zelf te beslissen wat te doen met alle informatie die het van binnenuit (Uil en Hart) en van buiten (Boom) heeft verzameld.

In de eerste hoofdstukken (1-4) wordt het ACT4kids-model uitgelegd; in hoofdstuk vijf worden doel en richting van de therapie behandeld; en in hoofdstukken zes tot en met acht staan handvatten en oefeningen voor het ontwikkelen van vaardigheden. Hoofdstuk negen bevat extra oefeningen waarmee kinderen ook na afronding van de therapie kunnen blijven oefenen en in hoofdstuk tien wordt een groepsprotocol beschreven. Het werkboek is verlevendigd met grappige en duidelijke illustraties en de

Premium

Wil je dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in