Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

De grote voordelen van blended care

EHealth is volop in ontwikkeling en dat biedt allerlei mogelijkheden om de ggz te verbeteren. Ggz-instelling iPractice heeft een nieuwe blended behandelvorm ontwikkeld, hoe werkt die in de praktijk?
Premium
https://static-content.springer.com/image/art%3A10.1007%2Fs41480-020-0234-9/MediaObjects/41480_2020_234_Fig1_HTML.jpg
Blended care kent legio voordelen, zoals kortere wachtlijsten dankzij preventieve online behandelprogramma’s, een kortere doorlooptijd, en een groter bereik doordat sommige mensen zich online minder schamen. De Coronacrisis en de noodzaak voor veel praktijken en zorginstellingen om op korte termijn het aanbod online te doen, heeft de urgentie van blended care verder verhoogd.
Bij iPractice hebben we een nieuwe blended care behandelvorm ontwikkeld, met een online behandeling waarin de patiënt dagelijks contact heeft met een ‘online psycholoog’. Dit gebeurt via de chat, telefonisch of in een videoconsult. Deze geïntegreerde behandeling loopt parallel aan een reguliere tweewekelijkse face-to-face-behandeling met een gz-psycholoog.
De online psychologen van iPractice zijn masterpsychologen die onder supervisie staan van een BIG-geregistreerde gezondheidszorgpsycholoog of een klinisch psycholoog. Voor de beveiligde chat en (video) bellen gebruiken we Wire, een app die oorspronkelijk is ontwikkeld voor de financiële wereld en die geldt als de veiligste en meest gebruikersvriendelijke chat-app. Nog een voordeel van Wire is dat hiermee psycho-educatief materiaal kan worden verstuurd. Alle informatie die via de app wordt uitgewisseld, is zowel toegankelijk voor de cliënt, als voor de online psycholoog en de gz-psycholoog.
Daarnaast beheren de online psychologen een anonieme chatdienst, voor mensen die psychische hulp overwegen. Hierin kunnen zij anoniem vertellen over hun problemen, en indien nodig bespreekt de online psycholoog met hen welke hulp passend is.

Klein team

Belanghebbenden zijn positief over eHealth, zoals veel ggz-bestuurders, zorgverzekeraars en onderzoekers. Heleen Riper, hoogleraar eMental-Health aan de Vrije Universiteit (VU), blikte in 2015 terug op vijftien jaar onderzoek naar eHealth en zij concludeerde dat cliënten en behandelaars tot op heden onvoldoende betrokken zijn bij de ontwikkeling en invoering van eHealth.1 Tegenwoordig worden cliënten wel betrokken bij de invoering van eHealth, aldus de auteurs van het rapport Cliëntparticipatie bij innovatie in de ggz.2 Uit een systematische review van Ross e.a. blijkt hoe belangrijk het is om ook de behandelaars hierbij te betrekken.3 Volgens de auteurs is het een van de cruciale succesfactoren van eHealth-programma’s.
Bij iPractice werken we met een klein team, waardoor we intern relatief snel voldoende draagvlak hebben voor het invoeren van een nieuwe werkwijze. Daarin hebben we het gemakkelijker dan grote ggz-instellingen. Toch willen we voorkomen dat medewerkers de invoering van een online behandeling als tijdrovend en belastend ervaren. Daarom streven we naar een nauwe samenwerking tussen het behandelteam en de ontwikkelaars van de ondersteunende technologie en software.

Werk aan de vertrouwensrelatie

Om
Premium

Wil je dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in