Corps en Font

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
https://static-content.springer.com/image/art%3A10.1007%2Fs41480-020-0121-4/MediaObjects/41480_2020_121_Fig1_HTML.jpg
Willemijn Scholten, hoofdredacteur Fotografie: Aleid Denier van der Gon

Het schijnt dat een tijdschrift om de paar jaar toe is aan een zogenaamde restyling. Voor mijn gevoel was die nog maar net gedaan, maar het blijkt alweer vier jaar geleden, en dat is lang in de tijdschriftenbusiness.

Het is een geweldig compliment en een cadeautje dat wij – in deze barre tijden, waarin veel tijdschriften moeite hebben het hoofd boven water te houden – deze mogelijkheid van de uitgever krijgen. En daarbij krijgen wij de hulp van een echte bladencoach. In ons geval is dat een zeer ervaren vrouw die zelf aan het roer heeft gestaan van verschillende grote tijdschriften en die ons introduceert in een nieuwe wereld. We leren op een heel andere manier naar GZ-psychologie kijken, zowel naar de uitstraling en de leesbaarheid, als naar de werkprocessen.

We horen onszelf inmiddels al meepraten over footers en headers, corps en font (lettertype en -grootte), interlinie, typografie en beeld. Zo schijnt de indeling van een tijdschrift een plank te heten en gelukkig hadden we die al, alleen noemden wij die gewoon ‘de indeling’. Eigenlijk zouden we daar ook een echte plank bij moeten aanschaffen, een plank aan de muur waarop we alle spreads (ja, zo heet een dubbele pagina) uitstallen om vervolgens te kunnen gaan kijken en schuiven wat de mooiste indeling is. Nu werken wij als redactie grotendeels gewoon allemaal vanuit huis, dus die plank gaat er niet komen. Wel jammer, want het leek me een mooi beeld, een hele muur vol met onze spreads.

En wist u dat het belangrijk is dat een model op de cover je ook echt aankijkt? Ook hebben we, mede naar aanleiding van ons recente lezersonderzoek, de rubrieken weer wat aangepast. In de werkprocessen kan ook nog een effici├źntieslag worden gemaakt. We gaan veel meer vooruit plannen. Volgende week komen we allemaal bij elkaar voor onze halfjaarlijkse bijeenkomst en dan gaan we voor het eerst een jaarplanning maken; een vergadering die door iedereen thuis al grondig is voorbereid, om zodoende aan het einde van de dag een lange lijst met namen van mensen te hebben die we gaan benaderen voor mooie interviews en artikelen. Ik kijk er naar uit.

Nu denkt u misschien, GZ-psychologie is toch geen glossy? Het gaat toch om de inhoud? Precies, deze restyle draait helemaal om de inhoud, want een goede lay-out, een mooie cover, een fijn lettertype, betere leesbaarheid en goede planning zijn allemaal bedoeld om de inhoud nog beter tot zijn recht te laten komen. Er waait een frisse wind bij GZ-psychologie en we hopen natuurlijk vooral dat u dit ook zult merken in de loop van 2020, als het eerste nummer nieuwe stijl bij u op de mat valt. En ja, veroudering van de stijl van een tijdschrift blijkt bij nader inzien toch sneller op te treden dan ik dacht. In onze begeleidende brief die we na de restyling van vier jaar geleden aan onze abonnees stuurden – toen heette GZ-psychologie nog PsychoPraktijk – schreven we: ‘We zijn trots op het resultaat, PsychoPraktijk is vanaf nu in full colour.’ Daar moest ik nu toch een beetje bij grinniken.