Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Dimence Ouder Kind Interventie

De ouders van Finn zijn ten einde raad | De Dimence Ouder Kind Interventie is een ambulante en semi-residentiële behandeling voor een problematische gehechtheidsrelatie. De ouders van Finn zijn ten einde raad en melden hem aan vanwege agressief gedrag, niet luisteren en driftbuien.
Premium

 

https://static-content.springer.com/image/art%3A10.1007%2Fs41480-021-0820-5/MediaObjects/41480_2021_820_Fig1_HTML.jpg
© Andrey Bandurenko / stock.adobe.com
De op CGT gebaseerde behandeling Dimence Ouder Kind Interventie (DOK!), met elementen uit de derde generatie gedragstherapie en gehechtheidstheorie, bestaat uit maximaal vijfentwintig sessies met ouders, inclusief maximaal acht video-opnames van ouders en kind.1,2 Eventueel kunnen ouders daarnaast ‘Er zijn voor je kind’ lezen.3 Centrale concepten in DOK! zijn emotionele beschikbaarheid, acceptatie van gevoelens, lichamelijke gewaarwordingen en ouder en kind gedachten. In modules A (‘Wat is gehechtheid?’) en B (‘Valkuilen’) geven behandelaars psycho-educatie over gehechtheidsrelaties, aan de hand van ‘Cirkels van Veiligheid en Vertrouwen’: visuele weergaven van de vier gehechtheidsclassificaties.2,3 Na de eerste video-opname stelt het behandelteam werkhypothesen op over de problematische gehechtheid, en worden samen met de ouders behandeldoelen opgesteld (module C). Vervolgens wordt samen met de ouders gereflecteerd op suboptimale momenten: problematische momenten in de ouder-kind relatie die de problematische gehechtheid onderhouden. Met Clinician Assisted Video Feedback and Exposure Sessions worden daarvoor aan ouder en kind mentaliserende vragen gesteld over hun gedachten, gevoelens en fysieke gewaarwordingen.4

Opzet DOK!

Het behandelteam selecteert verdiepingsmodulen, ter operationalisering van de behandeldoelen (zie figuur 1). Module D volgt bij voorkeur op Module C. De Derde generatie gedragstherapie komt het sterkst naar voren in Module E, en mindfulness in Module F. DOK! is gericht op acceptatie van gevoelens, wat tot uitdrukking komt in module H. Module L gaat over het netwerk van het kind, over hoe de triadische vermogens van jonge kinderen bijdragen aan een gezonde sociaal-emotionele ontwikkeling. Huiswerk kan visueel worden aangepast op laaggeletterdheid en uitleg over de relatiepatronen kan ook in vier korte video-animaties worden gegeven.

https://static-content.springer.com/image/art%3A10.1007%2Fs41480-021-0820-5/MediaObjects/41480_2021_820_Fig2_HTML.jpg

Figuur 1

. opzet DOK!

Eerste video-observatie

Ouders hebben zich aangemeld met zoon Finn (2,5 jaar oud), voor gedragsproblemen en driftbuien. Finn is blij en rent door de kamer. Vader zit op de bank en zucht geïrriteerd. ‘Kom Finn, we gaan starten!’ en hij stuitert met de bal. ‘Bal!’ echoot Finn. ‘Dat gebeurt mij nou altijd’, zegt vader en hij zucht nogmaals. ‘Finn, wil je ophouden met dat rennen door de kamer, we gaan voetballen’, zegt vader.

Tweede video-observatie

Finn laat moeder herhaaldelijk weten dat hij iets niet kan en kruipt meerdere keren bij haar op schoot. Finn kreunt, gaat staan en drukt zijn benen tegen elkaar. ‘Moet je naar het toilet Finn?’, vraagt moeder. Finn antwoord niet, hij wipt van zijn ene been op de andere en raakt
Premium

Wil je dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in