Interview Caren de Graaff | ‘Laatst schreef een cliënt me: ik ben nu weer iemand’

Caren de Graaff

In Nederland lijdt ongeveer één op de zestig vrouwen aan de chronische huidziekte lichen sclerosus. Het zijn niet alleen de pijn en de jeuk in het genitale gebied waarvan zij last hebben, veel erger zijn de frustratie en de schaamte waarmee zij worstelen. Op de vulvapoli in Rijnstate, top-klinisch ziekenhuis in Arnhem, helpt Caren de Graaff hen weer op de rit.

Wat is lichen sclerosus?
‘Lichen sclerosus is een auto-immuunziekte die de slijmvliezen in het lichaam aantast en die overwegend bij vrouwen voorkomt. In principe kan de ziekte zich overal in het lichaam manifesteren, maar bij de cliënten op onze vulvapoli zijn met name de slijmvliezen van het geslachtsorgaan getroffen. Het gevolg is in eerste instantie jeuk en een pijnlijk, branderig gevoel, maar zonder tijdige behandeling kunnen de structuur en de functie van de vagina worden aangetast en lopen cliënten zelfs het risico dat zich een kwaadaardige tumor ontwikkelt. Als zij tijdig beginnen te smeren met een corticosteroïde-zalf kunnen ze voorkomen dat het zover komt. Ze kunnen niet van lichen genezen, maar de zalf maakt de huid rustiger en gaat littekenvorming en vervormingen tegen, waardoor ze bijvoorbeeld weer normale kleren kunnen dragen en zonder pijn op een fietszadel kunnen zitten. Als je er tijdig bij bent, is lichen sclerosus kortom goed onder controle te houden, maar het vervelende is dat veel huisartsen in eerste instantie denken aan een vaginale schimmelinfectie. Daardoor laat een adequate behandeling vaak lang op zich wachten.’
Die behandeling vindt in ziekenhuizen

1 REACTIE