Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

nieuws

Premium

Meer sociaal contact tijdens COVID-19

Sociale contacten en relaties zijn voor de meeste mensen van levensbelang. Relaties en contacten zijn essentieel voor onze gezondheid, en mogelijk geldt dat nog meer op latere leeftijd. Enerzijds laat onderzoek zien dat ons sociale functioneren veranderbaar is, en vatbaar voor interventies, terwijl andere fysieke- en cognitieve functies er op hogere leeftijd doorgaans op achteruitgaan. Anderzijds is bekend dat een gemis aan sociale contacten, sociale steun en gevoelens van eenzaamheid samengaan met een verminderde kwaliteit van leven, met een ongezonde leefstijl en met negatieve gezondheidsuitkomsten. Het risico op een vroegtijdig overlijden door een gemis aan sociale connectie(s) is bijna even groot als het risico op eerder overlijden door een ongezonde leefstijl (weinig beweging, alcoholgebruik en roken).

https://static-content.springer.com/image/art%3A10.1007%2Fs41480-020-0764-1/MediaObjects/41480_2020_764_Fig1_HTML.jpg
© M.Dörr & M.Frommherz / stock.adobe.com
In deze tijden van COVID-19 en social distancing stelden onderzoekers deelnemers bloot aan preventief cognitief-gedragstherapeutische (CGT) interventies om hun sociale contacten te bevorderen. Zij richtten zich daarbij op oudere volwassenen (65-plussers), maar mogelijk zijn de interventies ook geschikt voor andere leeftijdsgroepen. In het CGT-model laten ze zien dat ook gedachten en gevoelens over sociale contacten en sociale afstand een rol spelen in het welzijn van mensen, gedachten als: ‘ik word een last voor mijn zoon’, of ‘ik word vergeten’.

De door de onderzoekers voorgestelde interventies zijn:

1.

Verander je perspectief (gedachten uitdagen).

2.

Verander je lichamelijke sensaties (bijvoorbeeld ontspanning zoeken).

3.

Verander je ‘acties’/activiteiten (zoek contact, bijvoorbeeld door anderen te helpen).
Therapeut en cliënt kunnen samen een overzicht maken van manieren die maken dat sociale relaties en contacten positiever worden ervaren. In het onderstaande artikel bespreken daarvan drie voorbeeldcases. Zij willen hiermee laten zien dat er ondanks de huidige situatie van social distancing toch mogelijkheden zijn om sociale connecties van mensen te stimuleren, ter bevordering van hun mentale gezondheid.

Bron:

Van Orden, K.A., e.a. (2020). Strategies to promote social connections among older adults during “social distancing” restrictions. American Journal of Geriatric Psychiatry, 18-05-2020.

Hersengymnastiek

Gewoonlijk worden we cognitief fit gehouden door onze collega’s en door onze werkagenda’s vol geplande afspraken en reistijden. Nu iedereen meer thuis werkt, vakantie viert in eigen land of zich op de bank zit te vervelen, kan ons brein wel een mentale uitdaging gebruiken. Het is belangrijk om ons brein regelmatig te blijven prikkelen en benutten, om verbindingen in stand te houden of nieuwe cognitieve verbindingen te leggen. Puzzelen kan

Premium

Wil je dit artikel lezen?

Neem GZ-psychologie een maand gratis op proef. Tijdens deze maand heb je onbeperkt toegang tot alle content. Na een maand stopt het proefabonnement automatisch.


    Al abonnee? Log dan in