Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Opinie: Studentondersteuners voor specialisten

In oktober 2020 zijn twaalf bachelor psychologiestudenten van Tilburg University bij GGz Breburg gestart als studentondersteuner voor specialisten, een nieuwe functie die in het leven is geroepen om behandelaren te ontlasten bij hun administratieve taken. Tevens biedt dit project kansen voor de psychologieopleidingen en doorlopende leerlijnen.
De geestelijke gezondheidzorg wordt geplaagd door een toenemend verloop van behandelaren. Hoge administratielasten en een aanhoudende, toenemende werkdruk spelen hierin een belangrijke rol. Ook het aantrekken en opleiden van nieuwe professionals is al jaren een uitdaging, met als gevolg oplopende wachttijden en alsmaar toenemende werkdruk bij de achterblijvende behandelaren.1,2 Geïnspireerd door collega’s binnen de medische sectoren – waar zogeheten medical scribes (letterlijk vertaald: ‘schrijvers’) al langer worden ingezet ter ondersteuning van medici – is ook GGz Breburg gestart met een project om de mogelijkheden te onderzoeken voor ondersteuning van ggz-behandelaren.3 Tevens worden er kansen gezien voor oplossingen in het personeelstekort en het opleiden van ggz-professionals, want met dit onderzoeksproject kunnen jonge psychologiestudenten worden aangetrokken die zich in de ggz professioneel kunnen ontwikkelen en die zich alvast kunnen binden aan de organisatie.
De functie van studentondersteuner voor specialisten (SOS’er) kan op die manier een schakelfunctie vervullen binnen de toekomstige veranderingen van de psychologieopleidingen en de aansluiting van de universitaire master op de postacademische opleiding tot gz-psycholoog. De resultaten uit het project bieden in die zin zowel aanknopingspunten voor praktijkinstellingen, als voor de universiteiten en RINO’s.

De opzet van het project SOS

Binnen GGz Breburg wordt het zorgbeleid mede bepaald en gestaafd door vier leidende principes, de 4 B’s. De cliënt – en daarmee de zorgkwaliteit – staat hierin centraal, met daar omheen de 4 B’s: Binnen (het werkklimaat), Buiten (de maatschappelijke waarde), Bedrijf (bedrijfsvoering) en Beroep (Inhoudelijk ontwikkelen).
In het project zijn deze vier principes van meet af aan
Premium

Wil je dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in