Positief geluid over negatieve bevindingen

Fotografe: Aleid Denier van der Gon

Laura Batstra ziet de publicatiebias als een van de oorzaken waarom wetenschapers geneigd zijn om hun conclusies te overdrijven of zelfs te verdraaien. In de rubriek Opinie van dit nummer schrijft zij over een spraakmakende studie die gepubliceerd is in de Lancet Psychiatry. Daarin wordt op basis van de onderzoeksresultaten ten onrechte gesteld dat ADHD een hersenziekte is. Eerst wetenschappelijk aantonen en dan pas de wereld en de klinische praktijk in, zegt ook Claudi Bockting in dit nummer, als zij in onze rubriek ‘Onder collega’s’ met Denny Borsboom in gesprek gaat over de netwerktheorie. Volgens deze theorie is niet de stoornis de oorzaak van de symptomen, zoals dit wel bij somatische ziektes het geval is. Bij kanker bijvoorbeeld, veroorzaakt de tumor de symptomen. Volgens de netwerktheorie is dit bij psychische ziektes heel anders, hierbij is er geen pathologische oorzaak die de symptomen veroorzaakt. Het zijn de symptomen die directe relaties en interacties met elkaar kunnen hebben. Bij een depressieve patiënt kan slecht slapen bijvoorbeeld leiden tot prikkelbaarheid, waardoor iemand schuldgevoelens kan krijgen waar hij vervolgens weer over kan gaan piekeren en daardoor wakker ligt. Als symptomen elkaar versterken, worden de klachten in stand gehouden en als de symptomen minder sterk met elkaar verbonden zijn, knapt iemand sneller op. Het