Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Alexander Rinnooy Kan en Maartje Schoorl: ‘Zorg voor betere aansluiting master op de gz-opleiding’

Premium

Een tekort aan gz-psychologen en een stuwmeer van afgestudeerden zonder uitzicht op een opleidingsplek. Om aan die schrijnende situatie een einde te maken, deed de Opleidingsraad Psychologische BIG-beroepen najaar 2021 een vergaand voorstel: zorg niet alleen voor een betere aansluiting van de master op de GZ-opleiding, maar denk ook na over een driejarige master.

https://static-content.springer.com/image/art%3A10.1007%2Fs41480-022-0871-2/MediaObjects/41480_2022_871_Fig1_HTML.jpg
https://static-content.springer.com/image/art%3A10.1007%2Fs41480-022-0871-2/MediaObjects/41480_2022_871_Fig2_HTML.jpg
Op 2 november 2021 bood voorzitter Maartje Schoorl van de Landelijke Opleidingsraad Psychologische BIG-beroepen (LOPB) staatssecretaris Blokhuis een advies aan over de toekomstige structuur van de GZ-opleiding. Centraal in dat advies staan suggesties om te komen tot een betere aansluiting van de universitaire master op de opleiding tot gz-psycholoog.
Wat was de reden om met zo’n advies te komen?
Schoorl: ‘We kampen binnen de geestelijke gezondheidszorg al heel lang met wachtlijsten. Een belangrijke oorzaak daarvoor is een schrijnend tekort aan BIG-geregistreerde psychologen en pedagogen. Dat tekort is het gevolg van een groot tekort aan opleidingsplaatsen. Steeds meer afgestudeerde psychologen en pedagogen moeten daardoor jaren op een plaats wachten. Zij vormen het ‘stuwmeer’, zoals dat vaak wordt genoemd. En als ze dan eindelijk een plaats krijgen, dan hebben ze soms zolang moeten wachten dat de in de master opgedane kennis weer goeddeels is weggezakt. Een paar jaar geleden vond het Ministerie van VWS het tijd voor actie. In enkele bijeenkomsten werd besproken om een einde te maken aan de wachtlijsten en andere problemen. We kwamen gezamenlijk tot de conclusie dat de sleutel lag in het realiseren van een betere aansluiting van de master op de GZ-opleiding en dat plannen daarvoor het beste konden worden ontwikkeld door een nieuw te vormen opleidingsraad, de LOPB; geen bestuurders maar opleiders, mensen met de voeten in de klei.’

Knopen doorhakken

De LOPB nam de zaken voortvarend ter hand, met als gevolg dat voorjaar 2020 het programma Adaptieve Psychologische Vervolgopleidingen (APV) van start kon gaan. Voor de hoofdmoot van dat programma waaraan meer dan 90 betrokkenen deelnamen – namelijk de zo dringend gewenste verbetering van de aansluiting van de master op de GZ-opleiding – werd een taskforce gevormd onder leiding van hoogleraar en oud-senator Alexander Rinnooy Kan, die een jaar eerder de adviesgroep leidde die een voorstel had gedaan voor een nieuwe beroepenstructuur in de ggz.
Schoorl: ‘We hebben eerst geprobeerd om de zaak zelf aan te pakken, maar al snel werd duidelijk dat je kunt vastlopen als je mensen bij elkaar zet die allemaal hun
Premium

Wil je dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in