Dankbaarheid trainen vergroot welbevinden bij milde psychische klachten

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
476084894

Mensen die met dankbaarheid in het leven staan, zijn gelukkiger en hebben minder kans op klachten. Uit een studie onder 217 deelnemers, door de Universiteit Twente, blijkt dat door het trainen van dankbaarheid, je meer welbevinden ervaart en de weerbaarheid verhoogt. Hoogleraar mentale gezondheidsbevordering Ernst Bohlmeijer deed onderzoek naar een training van zes weken. De uitkomsten zijn gepubliceerd in het Journal of Happiness Studies.

De effecten blijven ook op langere termijn behouden. Dankbaarheid is het waarderen van het goede in het leven, zoals het genieten van eenvoudige zaken, het ervaren van overvloed en het waarderen van wat anderen voor ons doen. Het is een levenshouding; het leven is minder vanzelfsprekend en maakt mensen flexibeler.

Effect op welbevinden

Het onderzoek is gehouden onder volwassenen met verminderd welbevinden en milde psychische klachten. De eerste groep, die uit 73 mensen bestond, deed gedurende zes weken oefeningen in dankbaarheid. In een tweede groep, van 73 mensen, ontvingen de deelnemers een instructie om een dag per week vijf vriendelijke acties voor zichzelf te doen. De derde groep van 71 mensen kwam op een wachtlijst te staan. Na zes weken en na drie maanden had bijna een derde van de deelnemers in de dankbaarheidsgroep een hoog mentaal welbevinden. Dit was substantieel meer dan in beide andere controlegroepen (19,2% in groep 2 en 13,6% in groep 3). De effecten op welbevinden bleven tot 6 maanden na afloop van de training aanwezig in de dankbaarheidsgroep.

De deelnemers in de dankbaarheidsgroep kregen elke week een andere oefening in het trainen van dankbaarheid. Voorbeelden van oefeningen zijn: het ontwikkelen van een dankbare stemming, het bijhouden van een dankbaarheidsdagboek, het uiten van dankbaarheid aan anderen, waarderend schrijven over de eigen levensloop, stilstaan bij positieve gevolgen van tegenslag. De deelnemers werd gevraagd om de oefeningen dagelijks ongeveer 10 à 15 minuten te doen.

Bohlmeijer laat weten dat het niet gaat om negatieve ervaringen weg te denken. Het erkennen van moeilijkheden en psychisch leed en het waarderen van wat er desondanks goed is, kunnen goed naast elkaar bestaan. Het is eigenlijk de essentie van mentale weerbaarheid.

App

In september 2020 komt de interventie als een app beschikbaar. Het wordt een gratis app die iedereen kan gebruiken.

Bron: University of Twente