In de documentaire van 2 Doc bij BNNVara Help me! kijken we in de keuken bij het Crisis Interventieteam Tilburg. 24 uur per dag zitten daar hulpverleners klaar om eerstelijnshulp te bieden. De telefoon is er dus dag en nacht bemand. En gaat ook dag en nacht.
Mensen in nood zoeken contact met het Crisisinterventieteam (CIT) van Tilburg. Dat kan gaan over huiselijk geweld, suïcidale gedachten, maar ze worden ook gebeld wanneer iemand zich zorgen maakt over zijn of haar dementerende buren.
Mensen die geestelijk ziek zijn, bang, verslaafd, het leven niet meer zien zitten, zorgen hebben over dementerende buren of eenvoudigweg boos zijn op de wereld om hen heen. De centralisten van het CIT proberen met engelengeduld voor die oneindige stroom hulpvragen een oplossing te bedenken. De camera’s van BNNVARA volgden hen een jaar lang bij hun werk. De documentaire van regisseur Hetty Nietsch biedt een confronterend en onthullend inkijkje in de wereld van geestelijke hulpverlening.
Telefonische hulpverlening
De documentaire speelt zich af op één plek: de kleine kantoorruimte die plaats biedt aan twee centralisten die de eerste telefonische opvang bieden. Over die eerste telefonische opvang gaat ‘2Doc: Help me!’ De hoofdpersoon is Sietske, een zeer betrokken en gedreven hulpverleenster die voor ieder probleem een luisterend oor heeft en probeert de bellers telefonisch bij te staan. Soms maakt ze ook ter plekke een inschatting. Een lastige taak want het is niet altijd makkelijk om een goed beeld te krijgen van wat er zich aan