Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Gekkigheid in de beroepsopleidingen

Gekkigheid in de beroepsopleidingen
Premium

‘Neem een ruim bemeten papieren zak en knip er op ooghoogte twee gaten in. Trek de zak over je hoofd, kleed je uit en ga naakt voor de spiegel staan. Schrijf vervolgens een liefdevolle brief aan je blote lichaam.’ Toen hadden wij de ’teken-een-boom-test’ al besproken. Een knoest in een getekende boom duidt op psychotrauma, terwijl de hoogte van de knoest aangeeft op welke leeftijd het trauma plaatsvond. Het was een zwoele zomeravond. Met bevriende collega’s tafelde ik na in de tuin. Het gespreksthema was inmiddels ‘gekkigheid in de beroepsopleidingen’ geworden. Bij één van ons was de ‘liefdevolle brief’ onderdeel geweest van de groepsleertherapie. Het gedeelte met de papieren zak en spiegel werd individueel uitgevoerd, het voorlezen van de brieven was een groepsactiviteit. De teken-een-boom-test was behandeld tijdens een opleidingsstage. Hoe andere deelnemers toentertijd over de groepsleertherapie hadden geoordeeld is niet bekend. Dat lag anders bij de teken-een-boom-test. Daarover waren de jonge psychologen destijds dolenthousiast geweest: ‘ongelooflijk hoeveel je kunt afleiden uit zo’n simpele boomtekening.’ De volgende ochtend onderzocht ik de professionele en wetenschappelijke status van beide opleidingsonderdelen. De gecombineerde zoektermen ‘naakt’ en ‘zak over hoofd’ brachten mij vooral bij dubieuze sekssites. De resultaten van de zoekterm ’teken-een-boom-test’ bevestigden mijn idee dat iedere wetenschappelijke basis om deze test binnen de patiëntenzorg toe te passen ontbreekt. Wie bij patiënten wetenschappelijk onderzoek wil doen naar de effectiviteit van nieuwe behandelmethodes moet daarvoor eerst toestemming aanvragen bij een Medisch Ethische Toetsingscommissie. Het indienen en afwikkelen van zo’n verzoek is een zorgvuldige

Premium

Wil je dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in