Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Nieuwtjes en wetenswaardigheden

Premium
https://static-content.springer.com/image/art%3A10.1007%2Fs41480-018-0167-8/MediaObjects/41480_2018_167_Fig1_HTML.jpg

Behandelgids ADHD bij volwassenen

ADHD is een neurobiologische stoornis die niet alleen bij kinderen voorkomt, maar ook bij volwassenen. Op latere leeftijd kunnen de gevolgen voor werk, eigenwaarde en sociale contacten heel nadelig zijn. Medicatie is soms effectief, maar vaak niet voldoende.

Deze geactualiseerde editie van de Behandelgids ADHD bij volwassenen biedt een ‘bewezen effectief’ therapieprogramma voor volwassenen met ADHD. De auteurs zijn psycholoog en cognitief gedragstherapeut, gespecialiseerd in adhd. Het besproken CGT-programma bestaat uit een therapeutenhandleiding en een cliëntenwerkboek. Het leert de lezer over doeltreffende en praktische vaardigheden en strategieën om met ADHD om te gaan en om de symptomen te bestrijden die het leven met ADHD zo moeilijk maken. Al dan niet in combinatie met medicatie biedt de Behandelgids kans op verlichting bij deze ‘slopende aandoening’.

Het programma bestaat uit twaalf sessies. De therapeutenhandleiding biedt de therapeut per sessie effectieve behandelstrategieën en heldere instructies. Het bijbehorende cliëntenwerkboek bevat informatie en materialen ter ondersteuning van de therapiesessies. Aan bod komen: organiseren en plannen; management van overweldigende taken; organisatiesystemen; afleidbaarheid verminderen en afleiding uitstellen; denkfouten voorkomen door functioneel te leren denken; uitstelgedrag voorkomen; betrokkenheid van gezinslid of partner; omgaan met terugval.

Bronnen
  1. Safren, S.A. Behandelgids ADHD bij volwassenen, therapeutenhandleiding. Uitgeverij Nieuwezijds, 2018.

  2. Safren, S.A. Behandelgids ADHD bij volwassenen, cliëntenwerkboek. Uitgeverij Nieuwezijds, 2018.


https://static-content.springer.com/image/art%3A10.1007%2Fs41480-018-0167-8/MediaObjects/41480_2018_167_Fig2_HTML.jpg

Hulpgids bij trauma in de kindertijd

Ongeveer de helft van alle kinderen maakt voor het achttiende levensjaar een ingrijpende levensgebeurtenis mee. Sommige kinderen komen met de schrik vrij, andere kinderen ontwikkelen trauma- en stressgerelateerde problemen en lopen daardoor vast in hun ontwikkeling. In de gids Hulp bij trauma in de kindertijd beschrijft de auteur uitvoerig welke impact traumatische levensgebeurtenissen op een kind en de omgeving kunnen hebben, en met welke (zorg)signalen dit gepaard gaat. Daarbij maakt de auteur onderscheid tussen de gevolgen van een eenmalige traumatische gebeurtenis en de gevolgen van langdurig interpersoonlijk geweld of misbruik. Aan de hand van talloze praktijkvoorbeelden worden biologische, gezins- en psychologische processen in de ontwikkeling van traumagerelateerde problematiek helder en inzichtelijk beschreven. Ook de actuele kennis over beschermende en belemmerende factoren wordt besproken, voorzien van een flinke dosis praktische en handelingsgerichte adviezen voor ouders, opvoeders en naasten. Het uitgangspunt in alle hoofdstukken is het perspectief op herstel en de rol en mogelijkheden van de ouders/opvoeders in dit proces. Daarmee is Hulp bij trauma in de kindertijd een bron van (h)erkenning voor ouders/opvoeders en is het

Premium

Wil je dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in