Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

QIT4kids: ROMMEN bij jonge patiënten

Hoewel kinderen een groot aandeel hebben in de patiëntenpopulatie van de ggz, richten de meeste feedbackinstrumenten zich op de behandeling vanvolwassen patiënten. In september 2015 startte de Vlaamse organisatie Quality Improvement in Treatment (QIT) met de ontwikkeling van QIT4kids, een webapplicatie voor kinderen, jongeren en hun ondersteunend netwerk.
Premium

https://static-content.springer.com/image/art%3A10.1007%2Fs41480-017-0035-y/MediaObjects/41480_2017_35_Fig1_HTML.jpg

Psychotherapie werd lange tijd bedreven in de beslotenheid van de therapiekamer, maar de laatste decennia dringt de vraag naar maatschappelijke verantwoording zich steeds meer op: van hulpverleners wordt kwaliteit, kostenefficiëntie en patiëntparticipatie verwacht. Met ‘Routine Outcome Monitoring’ of ‘Feedback gebaseerde Therapie’ kunnen hulpverleners de voortgang en effectiviteit van hun behandelaanbod evalueren en bevorderen. Dankzij feedback van de patiënt op de behandeling kunnen zij gedurende het behandeltraject een vinger aan de pols houden, tussentijds bijsturen en het behandelaanbod afstemmen op de noden, verwachtingen, mogelijkheden en moeilijkheden van hun patiënten. Deze afstemming verloopt doorgaans niet geruisloos. Typische uitdagingen voor de therapeut zijn: het constructief hanteren van alliantiebarsten, het doorbreken van impasses en het tijdig identificeren van dreigende drop-outs. In de praktijk blijken therapeuten dergelijke procesblokkades in de behandeling niet altijd adequaat te kunnen detecteren en tijdig te kunnen bijsturen.1 Er is steeds meer wetenschappelijke evidentie dat het systematisch, rechtstreeks bevragen van patiënten hierbij helpt. 2,3,4 De behandeling is daardoor duidelijker afgebakend, patiënten voelen zich meer betrokken en dankzij meer transparantie kunnen hulpverleners hun behandelaanbod beter afstemmen op de zorgbehoeften van de patiënten.5 Dit verhoogt de effectiviteit van de therapie en het verbetert de dosis-effect verhouding: goedlopende behandelingen worden sneller afgerond, met een gelijkblijvend resultaat; behandelingen die meer tijd vragen, kunnen langer worden volgehouden, met een beter resultaat.6,7

In Nederland is Routine Outcome Monitoring inmiddels stevig ingeburgerd, het ‘rommen’ is er zelfs een werkwoord geworden. Sinds begin dit jaar is het aanleveren van ROM-data aan Stichting Benchmark GGZ er zelfs wettelijk verplicht voor iedere vrijgevestigde hulpverlener die het kwaliteitsstatuut wenst te behouden. Verschillende ROM-leveranciers ontwikkelden online tools om systematische uitkomstenmetingen uit te voeren tijdens een behandeling.

Kinderen en jongeren

Hoewel kinderen een groot aandeel hebben in de totale patiëntenpopulatie van de ggz, richten de meeste feedbackinstrumenten zich op de behandeling van volwassen patiënten. Zo zijn er bijvoorbeeld weinig betrouwbare en valide zelfrapporteringsinstrumenten voor kinderen jonger dan 13 jaar.8 Nationaal en internationaal lopen er weliswaar enkele projecten waarin kinderen en jongeren worden bevraagd, – zoals het CAMHS Outcome Research Consortium (UK) en het ROMCKAP Routine Outcome Monitoring Consortium Kinderen en Adolescenten Psychiatrie (NL) -, maar die beperken zich overwegend tot kwantitatieve effectmetingen van de behandeling van kinderen vanaf 11 jaar en kenmerken zich door een laagfrequente afnamesequentie.

Patiënten en hulpverleners blijken eerder bereid om te investeren in kwaliteitsbevordering

Premium

Wil je dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in