Een mooi voorbeeld van een digitaal hulpmiddel dat dit mogelijk maakt, is een e-healthplatform. Hier kunnen mensen zelf aan de slag met opdrachten en kan een zorgverlener gemakkelijk feedback geven of digitaal in gesprek gaan met de cliënt. Dit draagt bij aan meer eigen regie voor cliënten en creëert ruimte voor behandelaren om doelgericht in te spelen op wat er nodig is tijdens het behandelingstraject.
Natuurlijk blijven fysieke afspraken belangrijk, maar in sommige gevallen is het niet mogelijk de frequentie van fysieke afspraken op te schroeven. Dan biedt het zelfstandig werken aan opdrachten of bijvoorbeeld beeldbellen soms uitkomst. Zo kunnen behandelaren sneller inspelen op signalen en bijsturen waar nodig. Bovendien kunnen zij, doordat cliënten thuis al met opdrachten bezig zijn geweest, tijdens de fysieke contactmomenten meteen de diepte in en gerichter te werk gaan.
Digitale zorg maakt mentale hulp ook flexibeler. Cliënten hoeven niet meer zo veel te reizen en hoeven niet weken te wachten voordat ze weer ergens mee aan de slag kunnen. Op momenten die hen uitkomen, kunnen ze werken aan hun mentale gezondheid. Dit biedt behandelaren de mogelijkheid snel hulp te bieden wanneer dat nodig is.
Naast het snel kunnen schakelen, maken digitale zorgvoorzieningen het werk vaak efficiënter en doelgerichter. Behandelaren krijgen beter inzicht in hoe het met hun cliënten gaat, kunnen sneller reageren als er iets verandert en de behandeling nauwkeurig afstemmen op wat iemand nodig heeft.
Ben jij benieuwd wat digitale zorg voor jou en je cliënten kan betekenen?
Kijk op jouwzorgdigitaal.nl