Op TikTok circuleren tal van video’s met de hashtag #mentalhealthtips, maar veel daarvan bevatten onjuiste of misleidende informatie. Uit een onderzoek van de Britse krant The Guardian blijkt dat meer dan de helft van de populairste video’s hierover dubieuze adviezen geeft of ongefundeerde claims doet over mentale gezondheid.
Onbetrouwbare adviezen
Voor het onderzoek analyseerden experts de honderd populairste video’s met deze hashtag. Zij constateerden dat 52 video’s onjuiste informatie gaven over onderwerpen als trauma, angst, depressie en ernstige psychische aandoeningen. Andere video’s waren vaag of weinig waardevol.
Er staan echt rare dingen tussen. Bijvoorbeeld dat je je angst kunt verminderen door een sinaasappel te eten onder de douche. Of dat gewone emoties (zoals even somber zijn) meteen als ‘borderline’ worden bestempeld. Ook worden er pillen en supplementen als saffraan en magnesiumglycinaat gepromoot die zogenaamd helpen tegen angst, terwijl daar eigenlijk geen goed bewijs voor is.
Kwetsbare kijkers
Deskundigen maken zich zorgen over de impact van zulke video’s op kwetsbare mensen. Volgens een neuropsychiater wordt in veel filmpjes overdreven vertrouwen gelegd in therapie als snelle oplossing, terwijl behandeling vaak tijd en maatwerk vergt. Oud-minister van Volksgezondheid en psychiater Dan Poulter noemt de verspreiding van foutieve informatie “een risico voor kwetsbare mensen”.
Een psycholoog die meewerkte aan het onderzoek uit ook kritiek op filmpjes over traumaverwerking: “Ze wekken de indruk dat iedereen met PTSS dezelfde symptomen heeft, die bovendien in dertig seconden uit te leggen zijn. In werkelijkheid verschilt trauma van persoon tot persoon.”
Reactie TikTok
TikTok zegt dat het belangrijk vindt dat mensen hun ervaringen kunnen delen. Volgens het bedrijf is het onderzoek van The Guardian beperkt in opzet. Het bedrijf zegt ook dat het samenwerkt met organisaties zoals de Wereldgezondheidsorganisatie om goede info te promoten. TikTok beweert dat het 98% van de schadelijke video’s weghaalt voordat iemand er een klacht over indient.
Daarnaast doneerde TikTok onlangs 2,3 miljoen dollar aan advertentieruimte voor organisaties die zich inzetten voor mentale gezondheid in negentien landen.
Nederlandse aanpak
Ook in Nederland is er aandacht voor dit probleem. Zorgverzekeraars CZ en VGZ zijn samen met huisartsen het TikTok-kanaal Mijn Hoofd Vandaag gestart. Daar delen ze eerlijke, duidelijke en wetenschappelijk onderbouwde info over mentale gezondheid. Bijvoorbeeld over het verschil tussen een dip en een depressie, of wat een eetstoornis precies is.
Volgens VGZ zijn jongeren extra gevoelig voor wat ze op social media zien – en kunnen ze zich daardoor soms onterecht zorgen maken.
Bron: nos.nl / theguardian.com