Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

De zorg meer voorspelbaar maken met data

Zou het niet mooi zijn als je al heel vroegtijdig kunt voorspellen in welk zorgtraject een cliënt terecht komt en hoelang de behandeling gaat duren? Dit is een van de stippen op de horizon waar het FortaNetwerk naar toe werkt. Deze groep zorgorganisaties in de basis- en specialistische GGZ heeft met hulp van 6Gorilla’s een datalake neergezet dat data uit onderliggende applicaties ontsluit op een manier dat medewerkers er wat mee kunnen.
Foto door Alexander Sinn

Naud Wirtz hoopt dat veel GGZ-organisaties volgen. “Want hoe meer we gebruikmaken van elkaars dashboards en signaleringen, hoe sneller we als sector kunnen leren en innoveren.”

Leren en innoveren

Nu zijn de dashboards en signaleringen nog vooral gericht op alles wat raakt aan de zorgadministratie en -declaratie. Maar in de toekomst kunnen psychologen ook gebruikmaken van de voorspellende waarde van data op zorginhoudelijk gebied. Naud Wirtz hoopt dat veel GGZ-organisaties volgen. “Want hoe meer we gebruikmaken van elkaars dashboards en signaleringen, hoe sneller we als sector kunnen leren en innoveren.”

Het FortaNetwerk bestaat naast verschillende bedrijven in de FortaGroep ook uit PSYTREC, de Pi-Groep, Human Concern, FortaOpleidingen, De Jonge Krijger en Holygrow. Deze organisaties krijgen ondersteuning vanuit FortaServices, een bedrijfsonderdeel dat ondersteunende diensten levert op het gebied van HR, ICT, kwaliteit, data-analyse en -management, facilitair, finance en zorgadministratie. “Wij richten ons op alles buiten het primaire zorgproces”, vat directeur van FortaServices Naud Wirtz samen. “We willen bewerkstelligen dat de zorgbedrijven zich kunnen focussen op waar ze goed in zijn: het leveren van excellente zorg.”

Eén van de diensten die FortaServices levert is informatievoorziening. Wirtz: “Forta loopt al jaren voorop als het gaat om informatie halen uit data. Toen ik begin 2020 bij Forta binnenkwam, was er een datawarehouse dat de belangrijkste databronnen ontsloot. Maar het was heel bewerkelijk om dashboards te bouwen. De dashboards hadden bovendien een sterk financieel karakter, terwijl onze ambitie is om de zorg te verbeteren door slimmer gebruik te maken van

Premium

Wil je dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in