Hebben rokers hebben meer kans op psychiatrische aandoening?

Het is bekend dat psychiatrische patiënten meer dan gemiddeld roken. Volgens het Trimbos-instituut rookt bijvoorbeeld bijna de helft van de mensen met een depressie en van de mensen met ernstige psychoses rookt zelfs 67 procent. Maar roken patiënten omdat ze een psychische aandoening hebben of hebben ze die aandoening omdat ze veel roken?
Roken
Foto door Mikail Duran
Dat roken een wereldwijd gezondheidsprobleem is dat verband houdt met tal van lichamelijke aandoeningen, waaronder kanker, hart- en vaatziekten en longaandoeningen, weten we inmiddels maar al te goed. En dat roken zeer verslavend is, is ook geen nieuwe informatie. Recent onderzoek laat echter zien dat er een complexe relatie bestaat tussen roken en geestelijke gezondheid.
Lange tijd werd roken in de psychiatrie vooral gezien als een vorm van zelfmedicatie waarbij nicotine tijdelijk de symptomen zou verminderen van psychische stoornissen, waaronder stress, angst en depressie. Maar langdurig roken kan de symptomen van psychiatrische aandoeningen juist verergeren. Sterker nog, het lijkt zelfs een risicofactor te zijn voor de ontwikkeling van psychiatrische aandoeningen.

Roken als risicofactor voor psychiatrische aandoeningen

Recentelijk besteden wetenschappers gelukkig steeds meer aandacht aan het verband tussen roken en psychiatrische aandoeningen. Verschillende studies hebben aangetoond dat roken verband houdt met een verhoogd risico op het ontwikkelen van psychiatrische aandoeningen, zoals depressie, angststoornissen, schizofrenie en bipolaire stoornis. Uit onderzoek van Amsterdam UMC, gepubliceerd in The British Journal of Psychiatry, blijkt bijvoorbeeld dat de kans om manisch depressief te worden anderhalf tot twee keer zo groot is als je rookt. Voor dit onderzoek maakte Arts-onderzoeker Jentien Vermeulen gebruik van genetische informatie van ruim een miljoen mensen uit een publiek toegankelijke databank.

Jentien Vermeulen: ‘Het zou kunnen komen doordat nicotine de chemische balans in de hersenen verstoort. Maar we weten ook dat er in tabak heel veel giftige stoffen zitten. Die kunnen ontstekingsreacties veroorzaken. Ook dat zou