Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Op welke manier zit ADHD studeren in de weg? Over concentratieproblemen en planningsissues

Concentratieproblemen. Moeite met plannen. Snel afgeleid raken. Het zijn bekende symptomen van ADHD. Steeds meer UM-studenten melden zich met ADHD-klachten bij Disability Support. Op welke manieren zit ADHD studeren in de weg? En hoe kun je ADHD-klachten verminderen tijdens je studie? De Universiteit van Maastricht  sprak erover met Sigrid Péters en Kristie Stoelers, beide werkzaam bij Disability Support, en biologisch psycholoog dr. Martijn Arns van Brainclinics Foundation, die een belangrijke relatie ziet tussen ADHD-klachten en slaap.

ADHD-klachten komen vaker voor

Bij Disability Support melden zich steeds vaker studenten met ADHD-klachten die tegen dingen aanlopen bij het studeren. Waar eerder dyslexie nog de meest voorkomende functiebeperking was waarmee studenten zich meldden, heeft nu ADHD die plek ingenomen. Péters heeft wel een idee waar dat door komt: ‘Er is meer bekend geworden over ADHD, waardoor studenten de klachten beter herkennen, vaker worden gediagnosticeerd en ook vaker naar ons toe komen.’

Stoelers vult haar aan: ‘Tijdens de studietijd komen de klachten vaak extra naar voren. Je gaat misschien in een nieuwe stad wonen, komt terecht in het studentenleven en moet voor je studie meer zelf plannen. De studententijd is een periode met veel prikkels. Binnen en buiten de studie. Daarnaast ervaren studenten vaak de druk om bijvoorbeeld een bijbaan te nemen en veel sociale dingen te doen. Dat maakt deze periode voor studenten met ADHD soms extra overweldigend.’

ADHD-klachten bij het studeren

ADHD is voor iedereen anders. Studenten met ADHD lopen vaak tegen soortgelijke dingen aan. Maar de mate waarin specifieke klachten spelen, verschilt per persoon. Bij Disability Support zien Péters en Stoelers onder andere studenten met de volgende klachten:

  • moeite met dingen afronden;
  • moeite om deadlines te halen;
  • uitstelgedrag;
  • concentratieproblemen;
  • problemen met studietaken plannen en organiseren;
  • snel afgeleid raken;
  • een vol hoofd.

De klachten hierboven kunnen gelden voor ADHD en ADD (een subtype van ADHD). Bij ADHD is vaak ook sprake van hyperactiviteit en impulsiviteit; bij ADD niet. Naast deze belemmerende kenmerken zijn studenten met ADHD overigens vaak ook creatief, veelzijdig en sociaal, en hebben zij soms een goede hyperfocus.

De rol van blauw licht en slaaptekort bij ADHD-klachten

Ook dr. Martijn Arns, die al jarenlang onderzoek doet naar ADHD-klachten en manieren om die te verminderen, ziet een toename van ADHD-klachten in de samenleving. Hij ontdekte in zijn onderzoek dat twee belangrijke levensstijlfactoren de bovenstaande ADHD-klachten kunnen veroorzaken of verergeren.

Ten eerste merkt Arns dat ADHD-klachten vaak samenhangen met chronisch slaaptekort. ‘Als je langdurig te weinig slaap krijgt, bijvoorbeeld 6 uur per nacht, dan merk je daar al snel (meer) op ADHD lijkende klachten door”, legt hij uit. “Al na 4 weken gaan je cognitief functioneren, aandacht en werkgeheugen achteruit. De gevolgen zijn dan net zo erg als wanneer je 2 nachten helemaal niet geslapen hebt. Alleen is men zich er in deze situatie niet van bewust.’

Ten tweede ziet Arns dat blauw licht ADHD-klachten kan veroorzaken of verergeren. ‘Tegenwoordig gebruiken we veel ledlampen, die een piek hebben in het blauwe spectrum. Ook mobiele telefoons en andere apparaten stralen blauw licht uit. De lucht is blauw, dus ons brein ziet blauw licht als een teken dat de dag begint en je alert moet zijn. Door bijvoorbeeld ’s avonds veel op je telefoon te zitten, kom je moeizamer in slaap. Blauw licht vermijden helpt om je concentratie op peil te houden en minder last te hebben van op ADHD lijkende klachten.’

Hulp vanuit de UM bij studeren met ADHD

Péters en Stoelers horen nog vaak dat studenten met ADHD denken de enige te zijn die tijdens de studie tegen ADHD-klachten aanlopen. Onterecht, vinden zij. ‘Er is een heel grote groep studenten met ADHD. Daarom vinden we het belangrijk om studenten samen te brengen, bijvoorbeeld bij trainingen of in het UnliMited Netwerk.’

Tegelijkertijd zijn ieders klachten anders en is dus maatwerk nodig. Het team van Disability Support kijkt dan ook altijd tegen welke belemmeringen een student aanloopt en wat voor die specifieke student helpend is. Péters legt uit: ‘Vaak helpt het al om extra tentamentijd of een kleinere tentamenruimte met minder prikkels te regelen.’

Dr. Martijn Arns is biologisch psycholoog en werkt als Associate Professor in Cognitie en Cognitieve Neurowetenschap bij de Faculty of Psychology and Neuroscience. Hij heeft zijn eigen onderzoeksinstituut Brainclinics Foundation, dat ernaar streeft om psychiatrische aandoeningen beter te begrijpen via onder andere brain imaging en slaap. Het doel is om zo tot meer persoonlijke adviezen te komen bij mentale problemen als ADHD, depressies en dwangstoornissen.

Sigrid Péters werkt als Disability Officer bij Disability Support. Disability Support valt onder het Studenten Service Centrum en ondersteunt studenten met een functiebeperking en/of een chronische ziekte. Denk bijvoorbeeld aan ADHD, autisme, diabetes, depressie, slechtziendheid of een chronische lichamelijke aandoening.

Bron:  maastrichtuniversity.nl